Friday 7 June 2013

15 Tip Memilih Kasut


Kita tidak sepatutnya berkira soal membeli sepasang kasut yang berkualiti, kerana pemilihan kasut yang tidak sesuai dengan struktur kaki boleh menyebabkan cedera, dan menghidap beberapa penyakit lain. Memang tak dapat dinafikan lagi kasut berkualiti tinggi pasti dijual dengan harga yang agak mahal tetapi, tidak semestinya semua kasut yang mahal itu bagus. Antara tip yang dapat dikongsikan:
  1. Pemilihan kasut yang selesa, saiz yang tepat dan dengan sokongan yang baik pernting bagi membantu tulang kaki berada dalam kedudukan lurus ketika berjalan serta menjaga postur badan.
  2. Pemakaian kasut yang diperbuat daripada kulit merupakan pilihan terbaik kerana keserasiannya dengan lelaki.
  3.  Pilih kasut yang punyai ruang luas di hadapan, bersifat anjal, tidak terlalu lembut hingga boleh dilipat dan turut mempunyai pelapik.
  4. Pastikan kaki masuk dengan elok dan muat. Jangan beli kasut dengan harapan ia akan muat selepas beberapa kali memakainya. 
  5. Minta bantuan jurujual kasut supaya mengukur panjang serta keluasan kedua-dua belah kaki anda sebelum membeli kasut.
  6. Kasut perlu sesuai dengan tumit dan juga jari kaki anda, periksa dengan teliti agar tumit anda tidak terkeluar dari bahagian belakang kasut tersebut.
  7. Elakkan membeli kasut dengan hanya berdasarkan saiz tanpa mencubanya terlebih dahulu, saiz kasut untuk sesuatu jenama mungkin berlainan.
  8. Sebelum membeli cuba berjalan dengan memakai kasut tersebut bagi memastikan keserasian pada kaki anda.
  9. Kasut yang berat bermakna memberi lebih beban pada kaki anda.
  10. Beli kasut pada waktu petang.
  11. Pilih kasut dengan sokongan belakang bagi menyediakan hayunan kaki yang selamat ketika bergerak.
  12. Pastikan bahan yang digunakan untuk menghasilkan kasut tersebut adalah lembut kerana ia dapat mengurangkan tekanan pada pemakainya manakala bahan yang keras menyebabkan kelepuhan.
  13. Memilih kasut yang mempunyai ruang jari kaki yang dalam dan luas, ia dapat membantu mengelakkan jari bergesel atau jari lebih senang bergerak.
  14. Untuk bahagian outsole, pilih material yang kuat, tahan lasak, fleksibel dan boleh menyerap kesan perjalanan. Ia juga harus tidak licin dari material kulit atau PVC.
  15. Untuk bahagian insole, pastikan anatomi lapiknya dibentuk hampir sama dengan bentuk kaki yang anda miliki. Seeloknya yang boleh ditanggal dan ditambah padding.
Itu sahaja, selamat mencuba

No comments:

Post a Comment