Monday 27 August 2012

Mengapa perlu bercinta??

Sekarang ku labuhkan cintaku padamu
jangan kau hancurkan hatiku
karena aku tahu sakitnya

Sekarang aku percayakan semua kepadamu
Jangan buat ku menangis
Seperti yang dulu dia lakukan

Sekarang biarkan bulan dan bintang menemani kita malam ini
Biarkan mereka menjadi saksi cinta kita
Biarkan indahnya malam menemani sucinya cinta

Tersenyumlah menatap bulan dan bintang
Hilangkan rasa sakit yang kau rasa
Biarkan aku menghapus bersama malam
Jadikan hal ini yang terindah
Agar cinta kita utuh selamanya..

Assalamualaikum, cewahh gempak kan puisi tuh. post kali ni cuma nak ckp yg topic kita kali ini ialah berdasarkan cinta atau  "mengapa perlu bercinta?"
Dalam bercinta sememangnya kita impikan suatu perkara yg seronok berkasih sayang atau sebagainya tetapi dlm bercinta juga boleh berlakunya permusuhan, penderitaan, kekecewaan. sanggupkah kita hadapinya?? bg sy cinta mmg amat diperlukan bg mereka yg ingin membina sebuah rumah tangga yang bahagia tetapi bukan bg mereka yg bercinta atas dasar suka sama suka sahaja atau hanya mengikut jejak langkah rakan mereka, the dont deserve it!! for me, remaja mcm kita tak perlu bercinta lg hingga sampai masanya kerana kebanyakan drpd mereka yg bercinta mmberikan impak yg negatif berbanding positif.
cuba kita fikir secara logik apabila seorang lelaki dan seorang anak dara bersentuhan tanpa apa2 alas serta bergurau senda di khalayak ramai. apa perasaan parents mereka bila nmpk kejadian itu? halal atau tidak perkara itu? mungkin kita tak sedar akan perkara ini sbb rata2 remaja kini didapati sudah berpasangan malah kelihatan seperti sepasang suami isteri. 

cuba kita bandingkan bercinta sebelum kahwin dgn bercinta selepas kahwin, didapati hubungan kebanyakan pasangan suami isteri yg bercinta selepas kahwin kekal lebih lama berbanding mereka yg bercinta sebelum kahwin. mereka saling mencuba utk mengenali diri pasangan masing2 dlm pertalian suami isteri atau erti kata lain dlm cara yg halal. itu sgt sweet <3 ok, bayangkan kita akan hidup dgn org yg kita tak kenal untuk sbelum ni, mesti berdebar2 jantung kan. malah org yg tak pernah kita sentuh selama nih mesti rasa cm nak menjerit ketakutan dan gementar, isn't? itulah indah nya hidup tanpa cinta remaja atau cinta manusia.

bercinta itu bukan satu trend, tgk kawan2 best bercinta kita pun rasa nak bercinta. Act kita patut bersyukur kpd Allah kerana masih sayangkan kita. Dia pilih kita dan pelihara kita dari maksiat dan tak perlu ikut trend yang tak berfaedah lagi menambahkan akaun dosa kita.

cinta ALLAH adalah hakikihakikatnya semua org islam mengetahui perkara nih, tetapi kenapa tak semua mereka sedar dan melaksanakan tugas sebagai hamba Allah? kenapa tak semua mengangkat cinta Allah itu yang paling AGUNG? cuba kita cari cinta dgn Allah, seseungguhnya cinta terhadap Allah jauh lebih baik dan menjadikan hati kita lebih aman, insyaAllah. klu kita berusah mencari cinta terhadap Allah, tiada lagi janji2 kosong dan kata2 manis dari seseorang malah yang ada cuma janji Allah. Alllah tak pernah bagi harapan palsu pada hamba2NYA. DIA akan menepati segala janji pada kita, maka marilah sama2 kita mencari CINTA ALLAH.

ada ke cinta yg membawa kpd perkara akhirat jika bukan cinta selepas kawen? sbb cinta pasangan suami atau isteri atau anak2 adalah juga satu ibadah kerana kita menyayangi keluarga kita. tetapi jika cinta remaja hanya kosong dan mebawa ke arah kemaksiatan. sama2 kita jauhi diri drpd zina, insyaAllah kita akan dibalas dgn nikmat yg tak terbelah bahagi diakhirat kelak. masih ada masa utk kita berubah, renung2 kan ;)

No comments:

Post a Comment