Saturday 8 September 2012

Mengapa Perlu Vitamin C??

Vitamin C dpt meningkatkan sistem imun
bina sel darah merah untuk penyerapan zat besi dan membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman. ia juga mengurangkan gejala sinus, alergik kulit atau asthma serta membentuk kolagen.

Khasiat Vitamin C dpt menjaga keanjalan kulit atau  mengelak kulit dr kendur dan otot menjadi tegang. Kulit menjadi kelihatan lebih cantik, ia dpt mencerahkan kulit, melambatkan penuaan dan menghalang pigmen dari terbentuk, pigmen adalah penyebab utama kepada jeragat. Kpd yg sentiasa mengambil jumlah vitamin c secukupnya mesti mmpunyai kulit yg lebih muda berbanding mereka yg tidak mengamalkannya.

Ia juga memperbaiki simptom pendarahan
gusi berdarah, lebam di kulit atau luka yang lambat sembuh adalah tanda kekurangan vitamin C. Walaupun ia sekadar buah limau, tetapi kandungan vitamin C nya mmpu utk memerangi kanser kuasa antioksida yang terdapat dalam formula bioflavonoid mampu melawan sel-sel kanser dan menyingkir kimia merbahaya dari badan.
Selain dr mengurangkan insomnia dan mmbantu mengurangkan masalah mental atau kersahan, ia juga dpt mengekalkan dan mengurangkan kolestrol, menurunkan tekanan darah, elak hidung berdarah dll.
Dengan pengambilan jumlah Vitamin C yg secukupnya dpt menjamin kita utk kehidupan yg lebih sihat pada masa yg akan dtg, insyaAllah. Walaubgaimana pun, kita harus sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar dijauhkan segala wabak penyakit dn sebagainya. 

No comments:

Post a Comment